Vándorboy igazi világutazó, aki 22 éve jár-kel a Föld legérdekesebb, leglélegzetelállítóbb helyein. Általában stoppal utazik és CouchSurfinggel száll meg, de attól sem riad vissza, hogy igazi világvándorként egyedül, a csillagos ég alatt töltse el az éjszakát. Írásai mindig nagyon érdekesek, és életvitelének, valamint filozófiájának köszönhetően igen különleges szemszögből világítanak rá a világ dolgaira, valamint az adott ország kultúrájára és szokásaira. Hát nem a netezők paradicsoma Laosz, az már biztos. Ezeket a sorokat már a fővárosból Vientian-ból gépelem, bár néha keresztbe tesz az áramszünet. Laosz egyenlő egy utazással a múltba. Nos, persze ehhez nem kell idáig utazni, elég, ha az ember kiruccan Budapestről 70 km-re, keletre... Az országról ugye nem sokat tudunk. Maximum annyit, hogy mérete 2,5-szerese Magyarországnak, 6 millió lakosa van és a vietnámi háborúban itt húzódtak az utánpótlási útvonalak. Emiatt többet bombázott hely volt mint maga Vietnám. Ha sarkítani akarnék, akkor azt is mondhatnám, hogy itt dőlt el a háború... De nézzük meg milyen idejönnie egy független hátizsákos utazónakÜ Már ahogy közeledek a határhoz, egyre szegényesebb benyomást kelt Thaiföld. Az emberek öltözete sem olyan modern már, mint az ország többi részén. Lelassult az idő. Ehhez az állapothoz aránylik a turisták száma is: nincsenek turisták. Ubon Ratchathaniban jól megutaztattak, így kétségessé vált, hogy határzárás előtt ki tudok e jutni az országból, mert még két autóbusznyi átszállás hátra van Chong Mek faluig. Ott az egyik bürokrata kiderítette, hogy "overstayed my visa", és napi $5 büntit kell az ország népére hagyományoznom. Ez az összeg nekem itt a napi létemet fedezte volna mindenestől, ha szerényen élek (értsd: ha nem engedek sokat a hasam extra csábításainak). Próbáltam meggyőzni, hogy a beutazásnál 29-e volt bepecsételve határidőnek. Hajthatatlan maradt a szó szoros értelmében, és szép lassan egy halom papírt kezdett írogatni, nem törődve azzal, hogy közben délután 6-kor bezár a Laoszi határ. Érdekes konstelláció a bürokráciával való találkozásaim, az egyén és az állam viszonyában, hogy a “társadalmi szerződés” hogyan válik egyoldalúvá az egyén rovására. Persze a modern nyugati államokban már próbálják helyreigazítani ezt a viszonyt, például sok országban már az önkormányzati hivatalok szolgáltatásnak tekintik működésüket. De sajnos sok országban ők, a bürokraták, még az önkény megtestesítői. Itt sincs ez másképpen. Ez a viszony egy örök személyes feladatom, vívódásom: hogyan is férek bele egy rendszerbe (bármelyikbe), és ha beleférnék, akkor miért nem? Hégel jogfilozófiájában megállapítja, hogy a „magánszemélyek kapcsolatrendszerbe lépnek egymással, ami úgymond tényleges igazságot és erkölcsiséget csak az által kapnak, ha tagjai az államnak, amelyben egyesülésük szerződéssé lesz.”
A Thai-Laosz határon A pénzbírság leperkálása után (nincs mentség), átballagok a Laoszi Népi Demokratikus Köztársaság oldalára, hiába van vízumom, 70 Bath-ra levesznek a határátkelésért. Erről beszéltem a társadalmi szerződés kapcsán. A pecsétért? Belépődíj? Vagy csak uzsonnára kell? Nem kapok választ, ráadásul a 100 Bath-ból Kip-pel (Laosz pénzneme) adnak vissza. Ppersze olyan árfolyamon váltják, hogy én húzom a rövidebbet. Pénzváltó nincs a közelben és akkor még nem is akarok összeesküvéselméletet tákolni, mert a napnál világosabb a helyzet. Már sokszor voltam ilyen kényszerítőkben. Ez is az utazással jár. Sok opcióm nem volt, hát adózok a hatalomnak – és az általam nem aláírt, de a pénz kifizetésével hitelesített – társadalmi szerződésnek. Maradj otthon! – súgja az egyik énem, és akkor nem kényszerülsz ilyen viszonyba. Erre a másik énem: otthon sem jobb, csak folyamatos és ezért rosszabb. Szóval a kisebbik rossz (az utazás) választása után átballagok a "minibuszig", amely nem más, mint egy átalakított platós 3 x 1,5 m2 rakfelületű teherautó. Bezsúfolódom 25.-nek, de csak nem indulunk. Még várunk pár embert, és persze csomagokat, hogy ki legyen használva a járgány és legyen elég profit, ahogy az egy határmenti falutól elvárható. Tudom nem nagy kunszt ez, miután már 14 magyar zsúfolódott Trabantba, de itt egy óra utazás következik a produkció után. Sebaj, csak érjünk már oda. Szemben kígyózó kamionsorok állnak. Ők a mai átkelési szeánszról lemaradnak, mert mindjárt bezár a határ. Bezár! Ez a klasszikus példája a nem szolgáltató jellegű hatalomnak. Hogy ki kiért van az állam és az egyén (köz) viszonyában? Az megint kérdésessé (azaz itt válasszá) válik. A teherautós átkelési-, átvizsgálási-, ügykezelési-, és karantén díjak viszont precízen ki vannak függesztve. A kötelezettségeink. De a hatalomé?! Cserébe napokig várakozhatnak a határon a szerencsétlenek. Fizetnek, és cserébe nem kapnak szolgáltatást. Ennyi. Tetszettek volna forradalmat csinálni. De persze az messzire vezetne, hogy az sem old meg sok mindent, csak lecserélik a szennyest, és az új is hamar elpiszkolódik, mert hasonló minták, alapértelmezés és viszony alapján működnek, akkor mit ér, és mitől lenne más az eredmény?
Vientiane nem az, aminek leírod. Ha nem volt időd vagy nem érdekelt a város változása az utóbbi 5-10 évben, az erősödő kínai befolyás és befektetések, a vietek jelenléte stb, akkor érdemes utánakérdezni.
Romantikusabbnak láttad, mint az a valóságban. Turistacsalogatónak lehet, hogy jó marketing-szöveg. Az internet sem annyira béna.
A többi rész valóban elmaradott, abban igazad van. De már nem sokáig..